Google Shopping is een advertentiemethode in de Google Zoekresultaten waarin je producten kan zien en vergelijken. Als je een product interessant vindt, kun je direct doorklikken naar de webshop die het product verkoopt. Zo’n vergelijkingstool wordt ook wel een CSS genoemd, dat een afkorting is voor een Comparison Shopping Service. Dankzij het visuele aspect van een advertentie in Google Shopping trekt deze sneller de aandacht van een potentiële klant. Deze CSS is dan ook effectief bij doelstellingen die zich richten op meer verkeer naar je website en meer conversie. Voorbeeld:
Hoewel deze vergelijkingsdienst wel onder Google valt, is het meer een uitbreiding op de bestaande Google Ads dienst. Het is namelijk een apart marketingprogramma binnen Google. Dit programma kent een eigen plek binnen de Google-zoekresultaten, namelijk helemaal bovenaan. Hier worden jouw producten direct vergeleken met die van je concurrenten die ook in Google Shopping hebben geïnvesteerd. Dit overzicht maakt het voor potentiële klanten snel duidelijk wie de aanbieders zijn voor een bepaald product. Hier wil je dus zeker tussen staan.